این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
ستاره، گاو، علامت سوال و سگ مفاهیمی هستند که در نگاه اول با استراتژی بازاریابی مرتبط نیستند. اما معروف مدل ماتریس BCG آنها را به عناصر محبوب تبدیل کرده است که می تواند به شما در درک عملکرد محصولاتتان کمک کند.
بیایید مدل ماتریس BCG و نحوه اعمال آن در استراتژی بازاریابی دیجیتال را بررسی کنیم.
ماتریس BCG چیست؟
ماتریس BCG که ماتریس رشد نیز نامیده می شود، ابزاری است که به شرکت ها اجازه می دهد محصولات خود را تجزیه و تحلیل کنند تا برای هر یک از آنها استراتژی های موثر طراحی کنند.
این ماتریس دارای دو محور است: یک محور عمودی که نشان دهنده تقاضا برای یک محصول یا خدمات در بازار است (نرخ رشد). و یک افقی که نمایانگر کل فروش این محصول یا خدمات (سهم بازار) است.
ماتریس BCG چگونه کار می کند؟
بین دو محوری که در بالا توضیح داده شد، چهار جعبه وجود دارد و در داخل هر یک از آنها یک ستاره، یک علامت سوال، یک گاو یا یک سگ وجود دارد. هر یک از این نمادها نشان دهنده عملکرد یک محصول برای یک شرکت است.
ستاره ها
محصول ستاره ای است که دارای یک تقاضای بالا و تعداد فروش زیاد. این بدان معناست که برند باید دائماً روی آن سرمایه گذاری کند تا موقعیت خود را از دست ندهد.
گاوهای نقدی
محصول گاوی محصولی است که اگرچه تقاضای زیادی ندارد، اما در حال فروش است. نیازی به سرمایه گذاری بیش از حد روی این محصولات نیست زیرا در حال حاضر در بازار وجود دارند. ایده این است که یک محصول ستاره تبدیل به یک محصول گاوی می شود زیرا بدون نیاز به سرمایه گذاری ثابت درآمد ایجاد می کند.
علامت سوال
علامت سوال محصولی است که با وجود تقاضای بالا، فروش کافی ایجاد نمی کند. این نوع محصول برای یک شرکت سودآور نیست، زیرا هزینه ایجاد می کند اما سود ندارد. در مورد محصولات مشکوک، ایده این است که استراتژی بازاریابی دنبال شده را بازنگری کنید تا به یک محصول ستاره تبدیل شود.
سگ ها
محصول سگ یکی است که دارد تقاضای کم و فروش کم. این محصول خوبی برای شرکت نیست زیرا بدون ایجاد سود هزینه ایجاد می کند. اگر محصولی برای سگ دارید، باید آن محصول را لغو کنید یا اگر منطقی است، آن را دوباره طراحی کنید.
مزایا و معایب ماتریس BCG
استفاده از ماتریس BCG در استراتژی بازاریابی و فروش بسیار زیاد است مزایای:
- این یک راه بسیار بصری برای دانستن جایگاه یک محصول یا خدمات در شرکت است.
- می توان آن را به سرعت و به راحتی انجام داد
- به شما این امکان را می دهد که بدانید در کدام محصولات باید سرمایه گذاری کنید
اما مقداری هم دارد معایب:
- اطلاعات ارائه شده توسط ماتریس BCG در اکثر موارد بسیار ابتدایی و ناکافی است
- فقط از دو متغیر استفاده می کند: تقاضا و فروش
- باید با تجزیه و تحلیل های دیگری همراه باشد تا درک کاملی از عملکرد محصولات خود داشته باشید.