این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
سوال: متوجه شده ام که در برخی از پست های اینستاگرام دیگر تعداد لایک ها قابل مشاهده نیست. من نیز به مخفی کردن لایک هایم فکر کرده ام، اما مطمئن نیستم که از منظر بازاریابی این ایده خوبی باشد. آیا انجام این کار بر نحوه نگاه تبلیغ کنندگان یا مشتریان به من و کسب و کار من تأثیر می گذارد؟
هر کسی که قبلاً یک عکس یا حلقه در اینستاگرام پست کرده باشد، احتمالاً از هیجان تماشای لایکها میداند. دریافت لایک از دوستان، اعضای خانواده یا مشتریان میتواند تجربهای مملو از دوپامین باشد – تأییدی که هر آنچه را که در شبکه خود پست میکنید رضایت بخش و برای مخاطبان شما جذاب است. از طرف دیگر، هنگامی که برخی از پستها به اندازه کافی لایک دریافت نمیکنند، کاربران اینستاگرام میتوانند برعکس این احساس را داشته باشند – مثل اینکه محتوای آنها به اندازه کافی خوب نیست. لایک در اینستاگرام نیز کم بوده است با افزایش اضطراب و افسردگی مرتبط است در کاربران، به ویژه نوجوانان.
در تلاشی برای مقابله با این مشکل، اینستاگرام این امکان را برای همه کاربران منتشر کرد تا لایکها را در پستها در سال 2021 مخفی کنند. این حرکت اینترنت را تقسیم کرده است، به طوری که برخی از کاربران از این رویکرد جدید استقبال میکنند و برخی دیگر آن را غیرضروری میدانند. اما برای برخی از صاحبان مشاغل کوچک – که بسیاری از آنها به اینستاگرام وابسته هستند، تصمیم گیری در مورد پنهان کردن لایک های خود ممکن است یک فرآیند متناقض باشد. واقعاً هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد، اما در اینجا مواردی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید اگر به زندگی بدون لایک اینستاگرام فکر می کنید.
خلاقیت می تواند بدون لایک شکوفا شود
در سال 2019، آدام موسری، مدیر عامل اینستاگرام گفت تمام هدف از پنهان کردن لایک های اینستاگرام ایجاد یک محیط آنلاین مثبت تر بود. او گفت: «ایده این است که سعی کنیم اینستاگرام را کاهش دهیم، آن را کمتر از یک رقابت جلو ببریم، به مردم فضای بیشتری بدهیم تا روی ارتباط با افرادی که دوستشان دارند، چیزهایی که به آنها الهام میدهد تمرکز کنند.» به نظر می رسد موسری به چیزی علاقه دارد، همانطور که برای بسیاری مشخص است، حذف لایک ها از معادله باعث می شود تا خود را بیشتر بیان کنیم.
اصالت بیشتر
در سال 2019، زمانی که اینستاگرام برای اولین بار اعلام کرد که با ایده بدون لایک، اینفلوئنسر بازی می کنند کیسی بارکر گفت درخواست کنید که این تغییر ممکن است به او اجازه دهد تا به عنوان یک سازنده محتوا خطرات بیشتری بپذیرد. «فکر میکنم هر بار به کیفیت مناسبتر اهمیت میدهم و احتمالاً خوراک طبیعیتری خواهد بود تا خوراکی با ظاهری بینقص… میتواند خیلی خامتر باشد، خیلی بیشتر خودم، به جای اینکه فکر کنم: آیا مردم این را دوست خواهند داشت؟»
مطابق با دار میشی، یک عصب شناس شناختی، طبیعی است که افراد بخواهند در رسانه های اجتماعی مورد پسند قرار گیرند. او گفت: «ما به سختی میتوانیم تعاملات اجتماعی را ارزشمند بدانیم PBS. جمع آوری لایک و کامنت در اینستاگرام به مغز ما می دهد تقویت دوپامین، که در نتیجه همه ما هوس لایک های بیشتری می کنیم.
اغلب اوقات، مردم آنقدر غرق این نیاز به اعتبار میشوند که فقط عکسها یا ویدیوهایی را پست میکنند که فکر میکنند مخاطبانشان را خوشحال میکنند و اساساً هرگونه اصالت را از بین میبرند. کم بی، یک جوان 20 ساله، به این خبر گفت هاف پست او افرادی را می شناسد که پست های اینستاگرام را صرفاً به این دلیل که لایک کافی دریافت نکرده اند حذف کرده اند. روزهایی که اینستاگرام بستری برای عکس های فوری و واقعی بود، مدت ها گذشته است. آ مطالعه 2020 دریافتند که تنها 29 درصد از کاربران یک عکس ویرایش نشده از خود را در رسانه های اجتماعی ارسال می کنند. یک مقاله گاردین با عنوان،Facetune اینستاگرام را فتح کرد، نشان می دهد که چگونه فتوشاپ در بین کاربران عادی رایج شده است. اما، با حذف لایک ها، این احتمال وجود دارد که این فشار به عنوان کامل تلقی شود.
سارا رابرتز، 22 ساله، یکی از اولین افرادی بود که در سال 2019 این ویژگی را برای آزمایش در کانادا برای اولین بار تجربه کرد و گفت که رابطه او با این پلتفرم را برای بهتر شدن تغییر داده است. “شخصاً دوست دارم تعداد لایک ها را نبینم” او به هاف پست گفت. من همچنین با چیزهایی که واقعاً دوست دارم در مقایسه با چیزهایی که دیگران دوست دارند، شخصیتر بودهام. این بیشتر شبیه چیزی است که اینستاگرام باید باشد تا تبلیغی از خودمان در صفحه ما.»
این تغییر می تواند برای مشاغل کوچک نیز مفید باشد. در حالی که ممکن است پست کردن چیزی که از قبل میدانید به خوبی برای مشتریان انجام میشود، احساس امنیت کنید، اما ردیابی نکردن تعداد لایکها میتواند به برندها اجازه دهد تا انواع مختلف محتوا را بدون نگرانی از اینکه دنبالکنندگان بهطور خودکار یک پست را برای دریافت تعداد لایکهای کمتر قضاوت میکنند، آزمایش کنند.
کیفیت را برجسته کنید نه کمیت
زمانی که اینستاگرام برای اولین بار آزمایش پنهان کردن لایک ها را اجرا کرد، کاربران با آنها روبرو شدند این اطلاعیه در بالای فیدهایشان در متن نوشته شده است: “ما می خواهیم فالوورهای شما روی آنچه به اشتراک می گذارید تمرکز کنند، نه تعداد لایک هایی که پست شما دریافت می کند.” چشمان ما اغلب فوراً به سمت لایکهای یک پست میکشد و بر معیارهای محتوا تأکید میکند تا ماده پشت آن. این را میتوان در تمام پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مشاهده کرد: لایکهای اینستاگرام، رایهای منفی Reddit و دکمه دوست نداشتن YouTube همگی میتوانند به عنوان نوعی تفکر گروهی عمل کنند. تعداد لایکهای بیشتری که یک عکس دریافت میکند باید به معنای خوب بودن آن باشد در حالی که ویدیویی که تعداد زیادی نپسندیدن دریافت میکند میتواند این تصور را ایجاد کند که بد است (تا حدی چرا YouTube باعث نپسندیدنها شد خصوصی). بدون این داده ها، کاربران باید به جای تعیین مقدار کمی و از پیش تعیین شده برای یک پست اینستاگرام، روی کیفیت آن تمرکز کنند.
هر کسی که محصول اینستاگرام را اجرا می کند. به آنها افزایش حقوق بدهید. #لایک اینستاگرام #اینستا pic.twitter.com/7OgWpGHmUx
— vikas gosain (@vikgosain) 2 مه 2019
در سال 2021، عکاس براندون وولفل توییت کرد در مورد تغییر محتوای او که ناشی از استفاده از این ویژگی است. «پنهان کردن لایکها در اینستاگرام باعث میشود عکسهایی را که دوست دارم… یک مفهوم پست کنم.» امروزه، بیشتر عکسهای براندون لایکهای قابل مشاهده دارند، اما تعداد کمی وجود دارد که او انتخاب شده است لایک ها را پنهان کنیداز جمله این عکس از a زن با لباس قرمز. تفاوت قابل توجهی بین پست هایی که لایک دارند و پست هایی که لایک ندارند وجود دارد. عکس واقعی – رنگ های زنده، ژست زیرک مدل، سایه در تصویر – به جای یک عدد پررنگ، شروع نمایش می شود.
یک پلتفرم رسانه اجتماعی بدون لایک می تواند به کاربران و سازندگان محتوا به طور یکسان اجازه دهد تا بر عنصر هنری پشت هر پست تمرکز کنند، نه ارقام دلخواه متصل به آن.
معایب احتمالی پنهان کردن لایک هایتان
در حالی که حذف لایک ها می تواند برای برخی مفید باشد، جنبه های خاصی وجود دارد، به ویژه از منظر تجاری، که اگر یک اینفلوئنسر یا صاحب کسب و کار کوچک تصمیم به خصوصی سازی این داده ها بگیرد، می تواند تأثیر منفی بگذارد.
شراکت ها و معاملات برند می توانند تحت تأثیر قرار گیرند
هنگامی که اینستاگرام برای اولین بار تغییر نحوه نمایش لایک ها را اعلام کرد، اکثر مردم بلافاصله این سوال را مطرح کردند که این حرکت چگونه بر سازندگان محتوا و برندهایی که به اینستاگرام به عنوان ابزار بازاریابی و منبع درآمد متکی هستند، تأثیر می گذارد. اغلب، شرکتهای بزرگ بر اساس تعداد لایکهایی که یک کسبوکار یا اینفلوئنسر دریافت میکند، تصمیم میگیرند با چه کسی همکاری کنند. و در حالی که آنها فاکتورهای دیگری را نیز در نظر می گیرند – تعداد فالوور، نرخ کلیک، بازدید از داستان و غیره – لایک در هر پست یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان در معاملات اسپانسر است.
یک مطالعه اولیه انجام شده توسط HypeAudtior دریافتند که اکانت هایی که لایک های خود را مخفی می کنند و بین 5000 تا 200000 دنبال کننده دارند، تا 15 درصد کاهش لایک داشته اند. تعداد لایکهای کمتر، اعم از انتشار یا عدم انتشار، میتواند به فرصتهای کمتری برای همکاری با تبلیغکنندگان و حمایتهای مالی منجر شود. با وجود به Esquire می گوید کیسی همچنین گفت که به همین دلیل در مورد این حرکت مردد است. او گفت: «فقط احساس میکنم وقتی برندها هر لحظه به صفحه من نگاه میکنند، به طور کلی هرچه تعداد لایکهای من بیشتر باشد، فکر میکنم بیشتر میخواهند با من کار کنند.» با نگاهی به حساب کاربری او امروز – سه سال از مصاحبه می گذرد – امثال او هنوز قابل مشاهده است.
اما حتی اگر لایکها توسط عموم قابل مشاهده نباشند، دادهها همچنان از پشتیبان اندازهگیری میشوند و میتوانند به آژانسهایی که به این اعداد علاقهمند هستند ارسال شوند. مطابق با بن جفریسبا این حال، یکی از مالکان یک آژانس بازاریابی مستقر در لندن، اگر افراد بیشتر و بیشتری تصمیم بگیرند از لایک های خود جدا شوند، این می تواند باعث تغییر در دنیای بازاریابی اینستاگرام شود. تبلیغکنندگان را تشویق کنید تا به معیارهایی مانند لایکها بهعنوان معیارهای مهم اصلی در یک کمپین نگاه نکنند.»
این تغییر میتواند به نفع کسبوکارهای کوچکتر باشد که ممکن است زمان سختی برای تضمین معاملات با نام تجاری نسبت به حسابهای بزرگتر و محبوبتر داشته باشند، و اساساً زمین بازی را برای همه یکسان میکند.
عدم شفافیت
در چند سال گذشته، شفافیت بین کسب و کارها و مخاطبان یک کلمه رایج بوده است – اما دلیل خوبی دارد. حتی بنیانگذاران و مدیران عامل به حسابهای شخصی توییتر خود رفتهاند تا سفر خود را آشکارا به اشتراک بگذارند، چیزی که اکثر دنبالکنندگان از دیدن آن لذت میبرند. همراه با شفافیت بیشتر، مخاطبان خواستار این هستند که بدانند برندها در واقع پشت ابتکاراتی هستند که تبلیغ می کنند. Glossier – یک شرکت آرایشی که خود را متنوع و فراگیر معرفی می کند – برای تبعیض و نژادپرستی ادعایی در برخی از فروشگاههای خردهفروشی آنها توسط کارکنان سابق که مجموعهای به نام «خارج از براق» تشکیل دادهاند، اتفاق میافتد. مدیر عامل شرکت امیلی وایس در بیانیه ای گفت که این شرکت به کارمندان سابق ایمیل می زند تا «با هرکسی که بازخورد و ایده بیشتری دارد برای کمک به حرکت ما به سمت چشم انداز مشترکمان به گفتگو دعوت کند.» اگرچه این برای آرام کردن همه کافی نبود، اما گفتگوی باز بین کارکنان گامی در مسیر درست برای شفافیت بیشتر برند با کارمندان خود و جلب اعتماد مشتریان خود بود.
یکی از راههای از دست دادن آسان اعتماد مشتریان، پنهان کردن اطلاعات و دادهها است. زمانی که پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، یوتیوب و توییتر گزینهای را برای محدود کردن پاسخها و نظرات ارائه کردند، این حرکت به دلیل دادن اختیارات بیشتر به کاربران برای محتوایشان مورد تحسین قرار گرفت. اما، وقتی خردهفروشان بزرگ این ویژگیها را فعال کردند، بسیاری از مشتریان احساس میکردند که ساکت شدهاند. این توییت از کاربر ایزابل، برندهایی را فرا می خواند که در تابستان 2020، زمانی که جنبش Black Lives Matter در خط مقدم گفتگوی آنلاین بود، نظرات خود را در مورد پست های خود محدود کرده بودند. مراقب شرکتهایی باشید که در حال حاضر کامنتهای پستها را غیرفعال میکنند، بهویژه وقتی از آنها در مورد برنامههایشان برای اجرای تغییر واقعی، ضد نژادپرستی و فراگیری در محل کارشان سؤال میشود. آنها مکالمات مهم و انتقادهای معتبر را ساکت می کنند. #BlackLives Matter”
مراقب شرکتهایی باشید که در حال حاضر نظرات پستها را غیرفعال میکنند، بهویژه وقتی از آنها در مورد برنامههایشان برای اجرای تغییر واقعی، ضد نژادپرستی و فراگیری در محل کارشان سؤال میشود. آنها مکالمات مهم و انتقادهای معتبر را ساکت می کنند. #زندگی سیاهان مهم است
— ایزابل ❀ (@imtheartistt) 7 ژوئن 2020
درست مانند غیرفعال کردن نظرات برای برخی مشکوک است، این احتمال وجود دارد که خصوصیسازی لایکها باعث ایجاد ناراحتی در مشتریان شود. دنبال کنندگان ممکن است به طور خودکار تصور کنند که پنهان کردن لایک ها به این معنی است که مشکلی در محتوا وجود دارد. اما یکی از راههای آگاهی از احساسات فالوورها این است که مستقیماً نظرشان را درباره پنهان کردن لایکها از آنها بپرسید. میتوانید به استوریهای اینستاگرام بروید یا در توییتر نظرسنجی کنید و یک گفتگوی آزاد داشته باشید تا از شفافیت ارزشهای کسبوکارتان اطمینان حاصل کنید.
پنهان کردن لایک ها هنوز برای بسیاری مفهوم جدیدی است و در حال حاضر داده های کافی برای قضاوت در مورد اینکه آیا انجام این کار برای برندها حرکت درستی است یا خیر وجود ندارد. با این حال، به نظر میرسد که اکثر مردم – کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا به طور یکسان – ترجیح دادهاند فعلاً لایکهای خود را قابل مشاهده نگه دارند. با این گفته، ممکن است مدتی طول بکشد تا دیگران احساس راحتی کنند تا از شر لایک های اینستاگرام خلاص شوند.
اما اگر میخواهید لایکهایتان را پنهان کنید، به این فکر کنید که چه چیزی برایتان اهمیت دارد. قابل مشاهده نگه داشتن لایک ها می تواند به شفافیت بیشتر منجر شود، اما این احتمال نیز وجود دارد که مانع خلاقیت شما شود. انجام آزمایشی می تواند در این شرایط مفید باشد. لایک ها را برای یک دوره یک تا دو هفته ای خاموش کنید و یادداشت برداری کنید که آیا تغییری در تعامل و خلاقیت خود مشاهده می کنید یا خیر. آیا تمایل بیشتری برای ارسال محتوای جدید دارید؟ آیا متوجه کاهش لایک و/یا فروش شدید؟ آیا رابطه شما با فالوورهایتان تغییر کرده است؟ هنگامی که پاسخ این سؤالات را پیدا کردید، ایده بهتری خواهید داشت که آیا تغییر به اینستاگرام بدون لایک حرکت مناسبی برای شما و کسب و کارتان است.
آیا تصمیم گرفته اید لایک های خود را مخفی کنید یا لایک ها را قابل مشاهده خواهید کرد؟ به ما اطلاع دهید توییتر یا اینستاگرام!