این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
در گامی به سوی قلمروهای مجازی رسانه های اجتماعی که توسط متا، مالک فیس بوک پیش بینی شده است، هنرمندان و مجموعه داران از ایالات متحده اجازه دارند آثار هنری دیجیتال را به عنوان NFT در اینستاگرام به نمایش بگذارند و بفروشند.
اعلامیه مارک زاکربرگ، مدیر عامل گروه متا و آدام موسری، مدیر عامل اینستاگرام، در حالی است که NFT ها (“توکن های غیرقابل تعویض”) به رونق خود در صحنه هنری ادامه می دهند، جایی که هنرمندان و گالری های سراسر جهان آثار دیجیتال را با گواهی مالکیت به فروش می رسانند.
از لحاظ فنی، NFT ها ورودی هایی در یک ثبت دیجیتال به روز شده بی پایان، به اصطلاح بلاک چین هستند، اما توسط اینستاگرام به عنوان “کلکسیون های دیجیتال” ارائه می شوند.
زاکربرگ در مصاحبه ای گفت که شرکت او در حال آزمایش NFT بر روی این پلتفرم است و “ویژگی های مشابه” به زودی در فیس بوک در دسترس خواهند بود. آدام موسری، رئیس اینستاگرام اعلام کرد که گروه کوچکی از کاربران آمریکایی می توانند NFT ها را در فید، استوری ها و پیام های خود ببینند.
جزئیات NFT ها به روشی مشابه پروفایل ها و محصولات با استفاده از کلمات کلیدی (“برچسب ها”) نمایش داده می شود. با کلیک بر روی برچسب اطلاعاتی مانند نام سازنده و مالک نمایش داده می شود.
موسری گفت که این آزمایش در ابتدا در مقیاس محدود اجرا می شود تا اینستاگرام بتواند از جامعه بیاموزد. برای ارسال یا اشتراک گذاری مجموعه های دیجیتالی در اینستاگرام هزینه ای دریافت نمی شود.
هدف از این آزمایش ارزیابی امکان اجازه دادن به سازندگان برای کسب درآمد با NFTها و در عین حال نمایش اشیاء هنری مجازی خود است.
موسری گفت: «من میخواهم پیشاپیش اذعان کنم که NFTها و فناوریهای بلاک چین و Web3 به طور گستردهتر همه در مورد توزیع اعتماد، توزیع قدرت هستند. اما اینستاگرام اساساً یک پلت فرم متمرکز است، بنابراین تنش در اینجا وجود دارد.
طرفداران فناوری بلاک چین از اصطلاح Web3 برای آنچه که می گویند نسل سوم وب است استفاده می کنند. به گفته آنها، نسل اول (Web 1.0) به دورانی اطلاق می شود که شرکت ها و سازمان ها وب را با وب سایت های خود پر می کردند.
وب 2.0 با ظهور خدمات رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک مشخص می شود که در آن محتوا عمدتاً توسط خود کاربران تولید می شود. در وب 3.0، کاربران دارای دارایی های دیجیتال در وب نیز خواهند بود.
NFT هایی که در آینده می توانند در اینستاگرام ارائه شوند، از نظر فنی مبتنی بر بلاک چین های اتریوم و Polygon هستند. اتریوم به طور خاص به دلیل کارمزدهای بالای تراکنش (“کارمزد گاز”) و انرژی بسیار زیاد مورد نیاز برای ایمن تراکنش ها مورد انتقاد قرار گرفته است.
موسری تاکید کرد که پشتیبانی از NFT در اینستاگرام می تواند به معرفی این فناوری به مخاطبان بیشتری کمک کند. در ژانویه، توییتر NFT ها را به عنوان تصاویر پروفایل شش ضلعی بر روی پلتفرم معرفی کرد.
فرض بر این است که ارتقای فناوری NFT بخشی از برنامه های بزرگتر Metaverse این گروه است. در دنیای موازی مجازی متا، کاربران باید بتوانند در قالب آواتارهای دیجیتالی به اطراف حرکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
زاکربرگ میگوید که امکان داد و ستد اقلام دیجیتالی در متاورس وجود خواهد داشت و لباسهای پوشیده شده توسط یک آواتار در متاورس میتواند با کمک فناوری NFT به مکانهای مختلف برده شود. – dpa