این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
چند هفته پس از اینکه مارک زاکربرگ متا در SXSW مبنی بر اینکه اینستاگرام از NFT ها پشتیبانی می کند، کنایه زد، این پلتفرم به سمت تحقق وعده حرکت می کند. روز دوشنبه، آدام موسری، رئیس اینستاگرام فاش کرد که آزمایشهای جدیدی در این هفته آغاز میشود که پشتیبانی NFT را به همراه خواهد داشت.
این آزمایش با یک ردپای کوچک آغاز میشود و گروه کوچکی از شرکتکنندگان مستقر در ایالات متحده میتوانند مجموعههای دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین خود را در فید، داستانها و پیامرسانی به صورت رایگان به اشتراک بگذارند. این یک گام کوچک است، اما یک گام مهم در یک ابتکار مرتبط با متاورز است که آماده گسترش در سراسر اینستاگرام، فیس بوک و سایر برنامه های متا است. درست کردن آن مهم است، به همین دلیل است که شرکت با دقت پیش می رود.
موسری در ویدئویی که روز دوشنبه به اشتراک گذاشته شد، خاطرنشان کرد که هدف این پلتفرم این است که “از کوچک شروع کند و از جامعه بیاموزد.” او همچنین به برخی از پیچیدگی های پیرامون این تلاش پرداخت.
او توضیح داد: «من میخواهم پیشاپیش اذعان کنم که NFTها و فناوریهای بلاک چین همه در مورد توزیع اعتماد و توزیع قدرت هستند. اما اینستاگرام اساساً یک پلت فرم متمرکز است، بنابراین تنش در آنجا وجود دارد. بنابراین یکی از دلایلی که ما کوچک شروع می کنیم این است که می خواهیم مطمئن شویم که می توانیم از جامعه بیاموزیم. ما میخواهیم مطمئن شویم که چگونه میتوانیم آن اصول اعتماد توزیع شده و قدرت توزیع شده را بپذیریم، علیرغم این واقعیت که ما، بله، یک پلت فرم متمرکز هستیم.»
NFT در اینستاگرام 🎉
این هفته ما شروع به آزمایش کلکسیون های دیجیتال با تعداد معدودی از سازندگان و مجموعه داران آمریکایی می کنیم که می توانند NFT ها را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. هیچ هزینه ای برای ارسال یا اشتراک گذاری یک مجموعه دیجیتال در IG وجود نخواهد داشت.
هفته آینده می بینمت! ✌🏼 pic.twitter.com/VuJbMVSBDr
— آدام موسری (@mosseri) 9 مه 2022
او ادامه داد، ایده این است که چنین فناوری متاورس یا Web3 برای افراد بیشتری قابل دسترسی باشد.
بخشی از آن ظاهراً به معنای گسترش دامنه به سایر برنامه های متا نیز هست. زاکربرگ، مدیر اجرایی متا در یک اشتراک جداگانه در اینستاگرام، گفت: عملکرد مشابه به فیس بوک نیز خواهد رسید. در همین حال، در اینستاگرام، به لطف مجموعه ابزار Spark AR، برنامههایی برای القای واقعیت افزوده با NFT در دست اجراست، «تا بتوانید هنر دیجیتال را در فضاهای فیزیکی قرار دهید» و آن را در استوریهای اینستاگرام به اشتراک بگذارید.
تست اینستاگرام با بلاک چینهای اتریوم و Polygon آغاز میشود و در آیندهای بعد Flow و Solana با قابلیت سازگاری با کیفپولهای Rainbow، Trust Wallet و MetaMask آغاز میشود.
با توجه به برجستگی اینستاگرام به عنوان یک پلت فرم اجتماعی کلیدی برای بخش های مد و زیبایی، که مجذوب وعده و تجارت مجموعه های دیجیتال منحصر به فرد شده است، پشتیبانی آن از NFT ممکن است کمی دیر به نظر برسد. توییتر در ماه ژانویه به عنوان اولین شرکت بزرگ رسانه اجتماعی که از NFT ها در نمایه های Twitter Blue پشتیبانی می کند، آن را شکست داد. البته تمایز این است که فقط اعضای پولی می توانند از آن استفاده کنند، در حالی که متا و اینستاگرام به نظر می رسد بیشتر علاقه مند به باز کردن NFT ها برای مخاطبان بسیار گسترده تر هستند.
تفاوتها به روشهای بیشماری اشاره دارد که پلتفرمها میتوانند به فناوری نزدیک شوند – و صرفاً نقش یک جایزه برای هنر مجازی یا مد، هدف نهایی نیست.
در نظر بگیرید که اعلام موسری با صحبت در مورد اقتصاد خالق آغاز شد. او گفت: «در حال حاضر، راههای مختلفی برای درآمدزایی سازندگان وجود دارد، اما بسیاری از آنها غیرقابل پیشبینی هستند و به سرعت در حال تغییر هستند. اکنون، ما فکر میکنیم که یک فرصت واقعاً جالب برای زیرمجموعهای از سازندگان NFT است – ایده داشتن یک آیتم دیجیتال منحصر به فرد.
مفهوم واضح این است که سازندگان می توانند در مقطعی از NFT ها در اینستاگرام درآمد کسب کنند، که شامل قابلیت های ضرب یا ایجاد واقعی می شود، همانطور که زاکربرگ در ماه مارس در SXSW پیشنهاد کرد.
در دراز مدت، من امیدوارم که لباسی که آواتار شما در متاورس می پوشد بتواند اساساً به عنوان یک NFT بریده شود، و شما بتوانید آن را بین مکان های مختلف خود ببرید… طی چند ماه آینده، توانایی آوردن برخی از NFT های خود را خواهید داشت. امیدوارم با گذشت زمان بتوانیم چیزهایی را در آن محیط ایجاد کنیم.”
از آنجا، جنبه تجارت ممکن است شبیه – یا شاید مرتبط با – فروشگاه های اینستاگرام و فیس بوک باشد. در مجموع، به نظر میرسد آغازی باشد که به بازار NFT منتهی میشود که نه برای پذیرندگان اولیه، بلکه برای مصرفکنندگان اصلی.
متا انگیزه زیادی برای ساخت این کار دارد. شرط بندی عظیم آن بر روی متاورس در حال حاضر حتی بزرگتر به نظر می رسد، زیرا هنوز در تلاش است تا از حفره ای تاریخی خارج شود که پس از سه ماهه چهارم، ارزش بازار 230 میلیارد دلار را از دست داد.
اما با رقابت سختی از سوی رقبایی مانند یوتیوب روبرو خواهد شد. سوزان وویچیکی، مدیر عامل شرکت، در نامهای در ژانویه به جامعه گفت: «ما همیشه بر گسترش اکوسیستم یوتیوب تمرکز کردهایم تا به سازندگان کمک کنیم تا از فناوریهای نوظهور، از جمله مواردی مانند NFT، سرمایهگذاری کنند، و در عین حال به تقویت و ارتقای تجربیاتی که سازندگان و طرفداران در آن دارند ادامه میدهیم. یوتیوب.”