این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
در یک شنبه شب اخیر، حوالی ساعت 10 شب، سوخمانی کائور، دانشجوی کارشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، شاهد بود که دو نفر از دوستانش یک اعلان جلب توجه در تلفن هایشان دریافت کردند. در آن نوشته شده بود: «زمان برای BeReal است». در پاسخ، آنها با عجله عکسهایی از خود و شام خود گرفتند و سپس عجله کردند تا آن را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. وقتی کائور از او پرسید که چه کار میکنند، دوستانش توضیح دادند که از یک برنامه رسانه اجتماعی جدید به نام BeReal استفاده میکنند. در همانجا، Kaur تصمیم گرفت آن را نیز دانلود کند.
BeReal، که خود را به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی معتبرتر معرفی می کند، بر اساس یک فرض ساده، به سرعت در حال کسب محبوبیت در پردیس های دانشگاهی در سراسر کشور است. Kaur گفت: “شما باید خود واقعی خود را نشان دهید.”
در زمان های مختلف هر روز، کاربران BeReal به طور انبوه یک اعلان دریافت می کنند که از آنها می خواهد دو عکس بگیرند – تصاویر همزمان، که از طریق لنزهای جلو و عقب در دوربین تلفن خود گرفته شده اند. به همه دو دقیقه فرصت داده میشود تا عکسها را بگیرند، که سپس با فالوورهایشان در برنامه به اشتراک گذاشته میشوند. افرادی که اعلان روزانه را از دست می دهند، می توانند با تأخیر پست کنند، اما چنین تصاویری به وضوح به دلیل تأخیر بودن علامت گذاری شده اند. برای دیدن مشارکت های دیگران، کاربر ابتدا باید عکس های روزانه خود را آپلود کند.
– تبلیغات –
هیچ فیلتر یا «لایک» وجود ندارد. ایده اصلی این است که با دادن یک مهلت کوتاه به کاربران، زمان کمی برای کسی وجود دارد که تصویر عالی را بگیرد. مردم می توانند ژست بگیرند یا به سرعت موهای خود را اصلاح کنند، اما اغلب کاربران مجبور هستند هر آنچه در زندگی آنها در آن لحظه می گذرد را به اشتراک بگذارند، مهم نیست که چقدر غیرمعمول یا غیر جذاب. در فروشگاه برنامه، BeReal با یک شعار مختصر به کاربران جدید خوش آمد می گوید: “BeReal زندگی است، زندگی واقعی، و این زندگی بدون فیلتر است.”
شرکت مستقر در پاریس پشت BeReal توسط کوین پررو و الکسیس باریات تأسیس شد. این شرکت از تعداد معدودی از شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر مستقر در ایالات متحده، از جمله Andreessen Horowitz، Accel Partners و DST Global، پول جمعآوری کرده است. بریت از صحبت با بلومبرگ نیوز از طریق نماینده شرکت خودداری کرد. بر اساس یک داستان اخیر در Protocol، Barreyat برای ایجاد BeReal، تا حدی از سبک براق و بیش از حد مانیکور شده اینفلوئنسرها الهام گرفت، که او در طول کار قبلی خود به عنوان تهیه کننده ویدیو برای GoPro مدام در رسانه های اجتماعی مشاهده می کرد.
Barreyat در یک پست لینکدین نوشت: «بعد از اینکه از همه گاوها خسته و آزرده شدم – در رسانه های اجتماعی، تصمیم گرفتم خودم را راه اندازی کنم.
این برنامه که در سال 2020 راه اندازی شد، ابتدا در فرانسه محبوبیت پیدا کرد، جایی که توسعه یافت. در طی چند ماه گذشته، در دانشگاههای آمریکا مطرح شده است. اخیراً، روزنامه های دانشجویی از دانشگاه رایس تا دانشگاه آیووا، ظهور این اپلیکیشن را در محوطه دانشگاهی خود ثبت کرده اند. براساس دادههای Sensor Tower، بین ژانویه 2021 تا فوریه 2022، BeReal نزدیک به 4 میلیون بار در سراسر جهان در فروشگاه App و Google Play دریافت کرده است. نزدیک به 30 درصد از آنها در فوریه 2022 آمده اند.
برخی از کاربران فکر میکنند سلفیهای بدون فیلتر BeReal و تصاویر صریح دوستان، تصویر واقعیتری از زندگی آنها را نسبت به سایر پلتفرمها ارائه میدهند. جنیفر لیندلی، دانشجوی سال دوم در دانشگاه لیهای میگوید: «گاهی نگاه کردن به رسانههای اجتماعی آزاردهنده است. او گفت که از خیره شدن به “آن چیزهایی که شما می دانید واقعی نیستند” خسته شده است.
سال گذشته، تحقیقات شرکت داخلی که از اینستاگرام به بیرون درز کرد، نشان داد که نوجوانان اغلب این برنامه بسیار مدیریت شده را با مشکلات سلامت روانی، مانند اضطراب، افسردگی و اختلالات خوردن مرتبط میدانند. به نظر می رسد رویکرد BeReal برای تشویق مردم به احساس خوبی در مورد آنچه که هستند طراحی شده است. شان مک گوایر، دانشآموز دوم دانشگاه نورث ایسترن، میگوید که BeReal “روشی منظم برای ساختارشکنی جنبه رسمی و جعلی رسانههای اجتماعی است.”
برای بسیاری از کاربران، BeReal نسبت به رقبای معتبرتر خود زمان کمتری را نیز می گیرد. کیتی سو، دانشجوی سال دوم دانشگاه ییل، گفت که او دو یا سه ساعت در روز را به پیمایش در اینستاگرام اختصاص می دهد، اما کمتر از یک ساعت را در BeReal صرف می کند، عکس های روزانه خود را می گیرد و عکس های دوستانش را تماشا می کند. در BeReal، کاربران می توانند عکس های واکنش و ایموجی ها را در پست های دوستان خود آپلود کنند. آنها همچنین می توانند نظر بدهند.
سو گفت: «شکلهای بسیار مشابهی از رسانههای اجتماعی داریم. “وقتی چیز جدیدی مانند این بیرون می آید، می خواهم آن را امتحان کنم.”
BeReal می تواند یکی دیگر از مدهای گذرا در رسانه های اجتماعی باشد. آلیس مارویک، یکی از بنیانگذاران مرکز اطلاعات، فناوری و زندگی عمومی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، گفت: برنامه هایی که یک ویژگی اصلی را ارائه می دهند “معمولا دوام ندارند”.
“هر چند وقت یک بار قرار است عکس های واقعا خسته کننده ای از خود ارسال کنید؟” آماندا لنهارت، محقق در Data & Society، یک موسسه تحقیقاتی مستقل، گفت.
به گفته مارویک، اگر محبوبیت BeReal همچنان در حال رشد باشد، احتمال زیادی وجود دارد که شرکتهای بزرگتر رسانههای اجتماعی در نهایت سعی کنند ویژگیهای منحصر به فرد آن را تکرار کنند. سالها پس از اینکه اسنپچت پیشنهاد خرید چند میلیارد دلاری فیسبوک را رد کرد، شرکت مارک زاکربرگ قابلیتی به نام «داستانها» را ارائه کرد که از پیشنهاد مشابه شرکت رقیب تقلید کرد. در سال 2020، اینستاگرام ویژگی ویدئویی Reels را راهاندازی کرد که تقریباً نسخهای از TikTok بود.
در این بین، به نظر میرسد که BeReal در حال جذب جمعیتی است که میخواهد چیز جدیدی را امتحان کند. طبق داده های داخلی شرکت از مارس 2021، فیس بوک محبوبیت خود را در بین نوجوانان و جوانان از دست داده است. نظرسنجی Pew Research در سال 2021 نشان داد که در حالی که فیس بوک در بین افراد 30 تا 49 ساله محبوب است، نسبت به کاربران مسن تر، تعداد فزاینده ای از بزرگسالان جوان تر اسنپ چت و اینستاگرام را ترجیح می دهند که متعلق به شرکت مادر فیس بوک Meta Platforms Inc.
در حال حاضر، BeReal بر روی همان زیستگاهی متمرکز شده است که فیس بوک برای اولین بار مدت ها پیش فتح کرد: زندگی در دانشگاه. برنامه سفیر BeReal به دانشآموزان پول میدهد تا از طریق رویدادها و مهمانیهای حمایتشده، برنامه را در محوطه دانشگاه خود تبلیغ کنند.
لیندلی، دانشآموز دوم لیهی، وقتی دو ماه پیش این برنامه را دانلود کرد، انتظار نداشت که به یک کاربر معمولی تبدیل شود. اما او دوست دارد که BeReal احساس واقعی بودن داشته باشد و زمان زیادی از او نمی گیرد. بیشتر، او از جنبه معمول عکس گرفتن یک بار در روز لذت می برد. لیندلی گفت: «اینکه فقط یک بار این کار را انجام دهد، احساس رضایت می کند».