این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
در اوایل این هفته، متا – شرکت مادر جدید فیس بوک – اعلام کرد که چنین است تست پشتیبانی NFT در اینستاگرام. در ابتدا، این ویژگی تنها به تعداد معدودی از سازندگان و مجموعهداران منتخب اجازه میدهد تا مجموعههای دیجیتالی خود را در پستها و استوریها و از طریق DM به نمایش بگذارند.
اما اگر عباراتی مانند “NFT” باعث درد سر شما شود، اشکالی ندارد. در اینجا معنی همه اینها چیست و چگونه کار خواهد کرد.
توکن های غیر قابل تعویض یا NFT یکی از پر سر و صداترین ها هستند فناوری های وب 3. ما یک توضیح کامل برای NFT داریم که اگر در دنیای وحشی کریپتو کاملاً تازه کار هستید، میتوانید بررسی کنید، اما به طور خلاصه: چیزی که «تعویضپذیر» باشد، چیزی است که در آن هر آیتم جداگانه به طور متقابل قابل تعویض است. اسکناس دلاری قابل تعویض است. فرقی نمی کند کدام یک از آنها 11.7 میلیارد یا بیشتر اسکناس هایی که دارید — می توان آن را با هر اسکناس دیگری تعویض کرد و هنوز یک دلار دارید. اکثر ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و اتریوم مبتنی بر توکن های قابل تعویض اما فردی هستند. اگرچه بلاک چین به طور غیرقابل تغییر لیست می کند که چه کسی دارای چه سکه هایی (یا کسری از سکه ها) است، اما واقعاً در شرایط واقعی چیزی بیشتر از نگهداری سوابق مهم نیست (و متلاشی کردن جنایتکاران).
چیزی که غیرقابل تعویض است برعکس است – این دو طرف قابل تعویض نیستند. خانه های ما غیر قابل تعویض هستند: یک مبادله مستقیم احتمالاً هر دو طرف را در مضیقه قرار می دهد. از نظر دلار، اسکناس امضا شده (مثلاً توسط یک سلبریتی) نیز غیر قابل تعویض است. در حالی که هنوز یک دلار است، امضا و شرایط پیرامون آن را از هر اسکناس دلاری موجود متمایز می کند.
مثال دیگری می خواهید؟ شمش طلا قابل تعویض است. بانکها اهمیتی نمیدهند که کدام شمش طلای 27 پوندی دارند، آنها فقط میخواهند آن را در یک خزانه قفل کنند. حلقه ازدواج طلایی که یک میراث خانوادگی است، قطعاً غیر قابل تعویض است.
[Related: A beginner’s guide to how cryptocurrencies work]
در کریپتو، NFTها توکنهای منحصربهفردی در بلاکچین هستند – اغلب اتریوم، اما همچنین در موارد دیگری مانند Polygon و Solana. در حالی که آنها طیف گسترده ای از کاربردهای ممکن را دارند، معمولاً با هنر دیجیتال مرتبط هستند، مانند Bored Ape Yacht Clubو کلکسیونی مانند ضربه برتر NBA. آنها یک عنصر کمبود دیجیتال را امکان پذیر می کنند. Bored Ape Yacht Club مجموعه ای از 10000 میمون است که به طور الگوریتمی تولید شده اند. می توانید تصاویر را بررسی کنید، فقط یک نفر می تواند مالک هر NFT جداگانه باشد.
که ما را به متا می رساند. قابلیتی که اینستاگرام در حال آزمایش است به گروهی از سازندگان و مجموعهداران اجازه میدهد تا NFTهای خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند به گونهای که نشان دهد آنها فقط تصاویر یا ویدیوهای معمولی نیستند، بلکه تصاویر یا ویدیوهایی منحصر به فرد و متفاوت هستند. این بسیار فراتر از توییتر است که به مردم اجازه داده است از NFT به عنوان تصویر نمایه خود استفاده کنید برای چند ماه.
هر پست در اینستاگرام یک «افکت درخشش» را نمایش میدهد، یک نماد کوچک «کلکسیونی دیجیتال» دارد، بهطور خودکار خالق و مالک را تگ میکند (در صورت اجازه تنظیمات حریم خصوصی)، و اطلاعاتی درباره NFT خاص و مجموعهای که بخشی از آن است را نمایش میدهد. برای تأیید همه این موارد، کاربران باید کیف پول رمزنگاری حاوی NFT خود را به اینستاگرام متصل کنند (البته داشتن یک کیف پول متصل به وب با خطراتی همراه است).
[Hed: A crypto group named a new frog species, and people aren’t thrilled]
برای شروع، فقط 16 اکانت می توانند NFT ها را به این روش خاص به اشتراک بگذارند و به عنوان متا هستند. لیست ها آنها: “@adambombsquad، @bluethegreat، @bossbeautiesnft، @c.syresmith، @cynthiaerivo، @garyvee، @jenstark، @justmaiko، @maliha_z_art، @misshattan، @nopattern، @oseanworld، @paigebueckers، @phiawilson، @swopes و @yungjake” در حال حاضر، بقیه ما مردم عادی فقط میتوانیم آنها را مشاهده کنیم، اگرچه اگر موفقیت آمیز باشد، احتمالاً برای کاربران بیشتری عرضه میشود.
که در ویدئویی که در شبکه اجتماعی منتشر شده استآدام موسری، رئیس اینستاگرام، این ابتکار را ناشی از تمایل به ارائه راههای بیشتر به سازندگان برای کسب درآمد از آثارشان میداند. او توضیح داد که آزمایش کم شروع میشود تا اینستاگرام بتواند از جامعه بیاموزد، و سعی کرد از شک و تردید انعکاسی دوری کند، و گفت: «من میخواهم پیشاپیش اذعان کنم که NFTها و فناوریهای بلاک چین و Web3 به طور گستردهتر همه در مورد توزیع اعتماد هستند. [and] توزیع قدرت اما اینستاگرام اساساً یک پلتفرم متمرکز است، بنابراین تنش در آنجا وجود دارد. او ادامه داد و گفت که اینستاگرام این قدرت را دارد که NFT ها را برای طیف وسیع تری از مردم در دسترس قرار دهد – که قطعاً درست است، اگرچه لزوماً بدون مشکلات احتمالی نیست.
که در ویدیوی مشابه در فیسبوکمارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت، گفت که همین نوع عملکرد به زودی به پلتفرم فیس بوک و سپس به طور بالقوه برای سایر برنامه های این شرکت خواهد آمد. او همچنین گفت که این شرکت در حال کار بر روی “NFT های واقعیت افزوده” است که به هنر دیجیتال اجازه می دهد هم در فضای دیجیتال و هم در فضای فیزیکی نمایش داده شود.
متاسفانه برای متا، این اعلامیه در زمان بدی برای NFTها و ارزهای دیجیتال به طور کلی تر. اینکه آیا این حرکت متا برای ایجاد علاقه در میان مجموعهداران دیجیتال کافی است یا خیر، باید دید.