این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
وقتی حدود ده سال پیش به فیس بوک پیوستم، مکان خوبی برای بازی کردن و پیام دادن به دوستان بود. به اندازه کافی هیجان انگیز و فریبنده بود که می خواستم بخشی از آن باشم. بنابراین در مورد سنم دروغ گفتم، برای خودم یک حساب فیس بوک ایجاد کردم و برای مدیریت یک مزرعه رفتم. اما این دیوانگی تنها یک سال ادامه داشت، زیرا سال 2012 اینستاگرام را به تصویر کشید.
میتوانم بگویم که برنامه اشتراکگذاری عکس زمانی که در اندروید راهاندازی شد، به جریان اصلی تبدیل شد، و انحصار iOS خود را کنار گذاشت و توجه نوجوانان پیش از نوجوانی را مانند من در آن زمان به خود جلب کرد. من هرگز واقعاً از فیس بوک برای ارتباط با مردم استفاده نکردم. چیزی در مورد طراحی وب سایت آن وجود داشت که احساسی قدیمی داشت. در همین حال، اینستاگرام – بچه باسن جدید در بلوک – احساس متفاوتی داشت.
اینستاگرام سرگرم کننده بود و من هفته ای یک یا دو بار پست می گذاشتم. امروز، در سال 2022، این برنامه از ریشه های خود فاصله گرفته است، طرفداران خود را خشمگین کرده است و بیشتر از عکس هایی که باید روی پایه بگذارد، ویدیوها را ارائه می دهد. این چیزی است که من در مورد همه اینها فکر می کنم.
چرا واکنش متقابل؟
دلیل اصلی افزایش ناگهانی خشم طرفداران مربوط به مسیر جدیدی است که اینستاگرام با آزمایش طرحبندی مشابه با TikTok در پیش گرفته است – برنامهای که در هسته خود بسیار متفاوت است. طرح مورد بحث یک طراحی تمام صفحه است که ویدیوها (ظاهراً) را برای بهبود تجربه به نمایش می گذارد. اما اگر از من بپرسید، واکنش شدید اینستاگرام به آرامی و به طور پیوسته در طی چندین سال در حال افزایش است، زیرا برنامه شروع به تمرکز بر روی بیشتر از عکسها کرده است.
در سال 2016 تغییر به یک فید الگوریتمی آمد، محتوایی که برنامه فکر می کرد شما می خواهید به جای پست های دوست خود ببینید. بنابراین اگر دنبالکنندههای شما ترکیبی از برندها، حسابهای اشتراکگذاری میم، افراد مشهور و دوستان بود، احتمالاً سه مورد اول را بیشتر از دومی میبینید. قبل از این تغییر، اینستاگرام نیز تبلیغات را در فید معرفی کرد.
Stories «ویژگی» بعدی بود که از تجربه فقط عکسها کم کرد. این یک کپی آشکار از Snapchat بود، اما همچنان اختیاری بود، زیرا از فید شما جدا بود و میتوانید به سادگی آن را نادیده بگیرید. رشد یوتیوب و ظهور TikTok با محتوای ویدیویی مربوطه باعث شد اینستاگرام IGTV را در سال 2018 و Reels را در سال 2020 اضافه کند.

با همه این تغییرات در دو سال گذشته، IGTV دیگر مرتبط نیست و Reels بیش از هر زمان دیگری برجسته است و به همراه Discover راه خود را به فید باز می کند. برای کسانی که نمیدانند، Discover پستهایی از حسابهایی را نشان میدهد که شما آنها را دنبال نمیکنید. این در واقع روشی است که اینستاگرام برای ارسال محتوای بیشتر به فید با برجسته کردن آنچه فکر میکند ممکن است بخواهید ببینید، به این امید که زمان بیشتری را در برنامه سپری کنید.
با ریختن سوخت بیشتر روی آتش، Reels همچنین شروع به اضافه کردن ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم می کند، اگر کوتاهتر از 90 ثانیه باشد و حساب های پست عمومی باشد. در صورت تمایل میتوانید این ویژگی «ریمیکس» را غیرفعال کنید، اما با این تغییر، اینستاگرام امیدوار است محتوا را برای پلتفرم خود تبلیغ کند و با پستهای مجدد TikTok مبارزه کند.
هر یک از این تغییرات یک کار را انجام داده اند: از بین بردن تجربه اشتراک گذاری عکس فوق العاده. این را به تمرکز الگوریتم محتوا بر روی ویدیوها اضافه کنید و به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کاربران ناراحت هستند. حتی افراد مشهوری که کسب و کارشان حول محور اینستاگرام می چرخد نیز ناراضی هستند.
اینستاگرام در مورد تغییرات چه می گوید؟
به دلیل تمام این واکنشها، مدیر اینستاگرام، آدام موسری، ویدیویی را منتشر کرد که در آن توضیح میداد که چگونه تمرکز این اپلیکیشن به مرور زمان روی ویدیو تغییر میکند. او اشاره کرد که عکسها هنوز هم حمایت میشوند، اما بیشتر فقط برای ارزش میراث.
در پاسخ به پست آدام موسری خالق جیمز چارلز اظهار کرد که فکر میکند رشد ویدیوها نتیجه این است که سازندگان مجبور به ساختن آنها شدهاند — که کاملاً واضح است. او در ادامه خاطرنشان کرد که تعامل برای عکسها کاهش یافته است و ویدیوها تنها فرصت رشد برای سازندگان و صاحبان کسبوکار جدید است.
از دیدگاه من، احساس میکنم پاسخ موسری همه چیز را روشن میکند. در حالی که عکس ها چیزی است که ما برای آن به اینستاگرام آمده ایم، آنها دیگر در اولویت نیستند. به نظر می رسد این پلتفرم مصمم است که فشار آن برای ویدیوها به آن کمک می کند تا با TikTok رقابت کند (و احتمالاً شکست دهد).
TikTok ویدیوهای کوتاهی را به کاربران خود ارائه می دهد، در حالی که اینستاگرام سعی می کند یک برنامه فوق العاده باشد که همه کارها را انجام دهد. در دنیایی که اینستاگرام دیگر فقط یک سرویس اشتراکگذاری عکس نیست، شکافی را میبینم و به این فکر میکنم که بعداً چه سرویسی آن را پر میکند.
آیا علیرغم همه تغییرات آتی به استفاده از اینستاگرام ادامه خواهید داد یا به فکر رفتن به پلتفرم دیگری مانند BeReal هستید که بیشتر در مورد محتوای «در لحظه» باشد؟ در قسمت نظرات پایین ما را آگاه کنید.