این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
پخشکنندههای سنتی در تلاش هستند تا با سایت رسانه اجتماعی اینستاگرام متعلق به متا که به محبوبترین منبع خبری برای نوجوانان جوان بریتانیایی تبدیل شده است، همگام شوند. این بر اساس تحقیقات انجام شده توسط تنظیم کننده رسانه بریتانیا، با کاهش کانال های تلویزیونی بی بی سی از رتبه اول به پنجم در سال گذشته.
گزارش آفکام در مورد مصرف اخبار در بریتانیا که در روز پنجشنبه 21 ژوئیه منتشر شد، نشان داد که تقریباً 25 درصد از نوجوانان 12 تا 15 ساله بیبیسی یک و دو را تماشا میکنند، در مقایسه با 45 درصد پنج سال پیش. در همین حال، 29 درصد از نوجوانان جوانی که امسال مورد بررسی قرار گرفتند، اینستاگرام را به عنوان منبع اخبار ذکر کردند.
جوانان به طور فزاینده ای از رسانه های اجتماعی برای چیزی فراتر از سرگرمی بلکه به عنوان منبع خبری استفاده می کنند.
اگرچه شبکههای تلویزیونی قابل اعتمادترین منبع و اخبار در رسانههای اجتماعی کماعتمادترین منبع در نظر گرفته میشوند، افراد جوانتر احتمال بیشتری برای دسترسی به اخبار از طریق پلتفرمهای دیجیتال دارند. حدود 46 درصد از نوجوانان 16 تا 24 ساله مورد بررسی گفتند که به اینستاگرام روی آورده اند، در حالی که 36 درصد بولتن های بی بی سی وان را تماشا می کنند.
گزارش Ofcom نشان داد که TikTok دومین پلتفرم محبوب برای نوجوانان جوانی است که به دنبال اخبار هستند. این میزان به 28 درصد از 12 تا 15 سال رسیده است که نسبت به 11 درصد دو سال پیش افزایش یافته است و بیشترین افزایش استفاده را در بین تمام بریتانیایی های بالای 16 سال داشته است.
یی چونگ ته، مدیر گروه برای استراتژی و تحقیق آفکام، گفت: «بعید است که نوجوانان امروز روزنامه ای را انتخاب کنند یا اخبار تلویزیون را دنبال کنند، در عوض ترجیح می دهند از طریق فیدهای اجتماعی خود به روز باشند.
او افزود: «و در حالی که جوانان اخبار در رسانههای اجتماعی را کمتر قابل اعتماد میدانند، آنها به این خدمات برای ارائه طیف وسیعی از نظرات در مورد داستانهای موضوعی روز امتیاز بیشتری میدهند.»
بیبیسی گفت که وقتی دسترسی از طریق تلویزیون، رادیو و آنلاین در نظر گرفته میشود، مهمترین منبع خبری برای نوجوانان باقی میماند. وی افزود: «مردم همچنین اخبار بیبیسی را در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند حساب اینستاگرام بسیار محبوب ما مصرف میکنند».
به دور از پخش، این گزارش نشان داد که روزنامه ها، چه به صورت چاپی و چه آنلاین، به ویژه در برابر تغییر عادات خبری آسیب پذیر هستند. در سال 2022، تنها 38 درصد از بزرگسالان بریتانیایی روزنامه می خوانند، در مقایسه با 51 درصد در سال 2018.
در همین حال، در آمریکا، انجام تحقیقات سال گذشته توسط مرکز تحقیقاتی پیو نشان داد که 48 درصد از بزرگسالان آمریکایی میگویند که اخبار را «اغلب» یا «گاهی» از رسانههای اجتماعی دریافت میکنند که بر اساس یک مرکز تحقیقاتی پیو، 5 درصد کاهش نسبت به سال 2020 نشان میدهد. نظرسنجی انجام شده از 26 ژوئیه تا اوت 8، 2021.
در یک سوال جداگانه که از کاربران 10 سایت رسانه اجتماعی پرسیده می شود که آیا آنها به طور مرتب اخبار را در آنجا دریافت می کنند یا خیر، حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی (31٪) می گویند که اخبار را به طور منظم در فیس بوک دریافت می کنند، در حالی که از هر پنج آمریکایی یک نفر (22٪) می گویند که آنها اخبار را دریافت می کنند. به طور منظم اخبار را در یوتیوب دریافت کنید. توییتر و اینستاگرام به ترتیب برای 13 درصد و 11 درصد آمریکایی ها منابع خبری منظم هستند.
دیگر سایتهای رسانههای اجتماعی کمتر به عنوان منابع خبری منظم هستند. کمتر از هر ده آمریکایی یک نفر می گویند که به طور منظم اخبار را از Reddit (7%)، TikTok (6%)، LinkedIn (4%)، Snapchat (4%)، WhatsApp (3%) و Twitch (1%) دریافت می کنند.
درصد آمریکاییهایی که بهطور منظم از این سایتها اخبار دریافت میکنند از سال 2020 تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است، اگرچه سهمی که به طور منظم اخبار را در فیس بوک دریافت میکنند اندکی کاهش یافته است (36٪ در سال 2020 در مقابل 31٪ در سال 2021).
BBC، The Guardian و Buzz Feed از جمله این موارد هستند منابع خبری برتر در اینستاگرام
رسانه های اجتماعی برای منبع اخبار در هر کشور
در اینجا کشورهای برتر و درصد بزرگسالانی که از رسانه های اجتماعی برای منبع اخبار استفاده می کنند آورده شده است.
- کنیا – 76٪
- آفریقای جنوبی – 75٪
- مالزی – 72٪
- فیلیپین – 72٪
- شیلی – 69٪
کمتر از 40 درصد از پاسخ دهندگان در کشورهای صنعتی اروپا یعنی فرانسه، آلمان، هلند و بلژیک از رسانه های اجتماعی به عنوان منبع خبری استفاده می کنند.
پلتفرم های رسانه های اجتماعی به عنوان سایت های خبری برای بزرگسالان ایالات متحده
در زیر فهرستی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی محبوب که بزرگسالان آمریکایی برای دسترسی منظم به اخبار استفاده میکنند، آمده است.
درصد کاربران در برابر کل بازار هر سایت نیز نشان داده شده است.
- فیس بوک – 61 درصد از بزرگسالان آمریکایی از فیس بوک استفاده می کنند که 31 درصد آنها اخبار را از سایت منبع می گیرند
- یوتیوب – ۷۲ درصد در یوتیوب هستند، ۲۲ درصد از آن برای اخبار استفاده می کنند
- توییتر – 23 درصد دارای حساب های توییتر هستند و 13 درصد از این تعداد از این پلت فرم برای دسترسی به اخبار استفاده می کنند
- اینستاگرام – 41 درصد از کل بزرگسالان در ایالات متحده در اینستاگرام هستند، 11 درصد از آن برای دریافت اخبار استفاده می کنند