این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
TikTok به یکی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مورد علاقه برای بازاریابان تبدیل شده است. با این حال، بین TikTok و Instagram Reels، بسیاری در تعجب هستند که کدام پلتفرم بهتر است. وقتی صحبت از ویدیوهای عمودی کوتاه به میان میآید، TikTok دست بالا را دارد، اما Reels این مزیت را دارد که بخشی از یک شبکه اجتماعی با قابلیتهای بسیار بیشتر است.
در این مقاله به بحث می پردازیم تیک تاک در مقابل اینستاگرام قرقره ها و مزایای هر پلت فرم.
TikTok در مقابل حلقههای اینستاگرام: کاربران و الگوهای استفاده
برای شروع، اجازه دهید به برخی از تفاوتهای کلیدی بین تعداد نمایههای کاربر و الگوهای استفاده از TikTok و حلقههای اینستاگرام نگاهی بیندازیم.
کاربران ماهانه در اینستاگرام و TikTok
طبق آخرین اطلاعات، اینستاگرام ۱.۴ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این یکی از معدود پلتفرم های رسانه اجتماعی است که به همراه فیس بوک، یوتیوب و تیک تاک از مرز یک میلیارد کاربر عبور کرده است. یکی از بارزترین حقایق در مورد TikTok این است که در کمتر از 3 سال به 1 میلیارد کاربر رسید، در حالی که اینستاگرام 6 سال و فیس بوک بیش از 4 سال طول کشید تا به این هدف دست یابد. TikTok همچنین از نظر کاربران از Pinterest، Twitter و Snapchat پیشی گرفته است.
در سطح جهانی، اینستاگرام چهارمین پلتفرم پرکاربرد رسانه اجتماعی و TikTok ششمین است.
لازم به ذکر است که این داده ها شامل نسخه چینی اپلیکیشن Douyin نمی شود که روزانه 600 میلیون کاربر فعال دارد.
TikTok اپلیکیشنی است که بیشترین دانلود را در جهان دارد
از ماه می 2022، TikTok بیشترین بارگیری در جهان بوده است. با این حال، اگر بر اساس نوع دستگاه نگاه کنید، اینستاگرام بیشترین نصبشده در اندروید و TikTok بیشترین نصبشده در آیفونها هستند.
به طور کلی، این دو شبکه اجتماعی تأثیر زیادی دارند. TikTok از نظر تعداد کل دانلودها برنده است، اما اینستاگرام در حال حاضر بیشترین کاربران فعال را دارد.
TikTok درصد بیشتری از کاربران زن دارد
هنگام انتخاب بهترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای برند خود، جمعیت شناسی مهم هستند. در اینجا چند تفاوت مهم بین TikTok و Instagram وجود دارد.
اینستاگرام دارای پروفایل بسیار متوازن جنسیتی است که 50.8 درصد آن زن و 49.2 درصد مرد است. با این حال، مخاطبان TikTok عمدتا زن هستند. در ایالات متحده، به ازای هر کاربر مرد، دو کاربر زن TikTok وجود دارد.
TikTok کاربران جوان تری دارد
TikTok و Instagram در بین کاربران زیر 35 سال محبوبیت بیشتری دارند، اما تفاوت های جالبی نیز وجود دارد. طبق دادههای سال ۲۰۱۹، ۷۱ درصد از کاربران فعال ماهانه اینستاگرام زیر ۳۵ سال سن داشتند. محبوب ترین گروه سنی 25 تا 34 سال و پس از آن 18 تا 24 سال است.
در مقابل، TikTok حتی بیشتر بر روی مخاطبان جوانتر متمرکز است و بسیاری از سازندگان مخاطبان زیر 18 سال را هدف قرار میدهند. بر اساس داده های سال 2020، 62 درصد از مخاطبان TikTok زیر 30 سال بودند.
کاربران زمان بیشتری را در TikTok نسبت به اینستاگرام صرف می کنند
هر چه کاربران زمان بیشتری را در یک پلتفرم رسانه اجتماعی صرف کنند، احتمال بیشتری دارد که در معرض محتوای شما قرار بگیرند، بنابراین این تعداد برای دریافت ایده ای از تأثیر بالقوه برند شما بسیار مهم است.
در سال 2020، کاربران اینستاگرام به طور متوسط 29 دقیقه را در این پلتفرم سپری کردند. در مقابل، کاربر به طور متوسط 52 دقیقه را در TikTok صرف می کند، هم ویدیوهای دیگر کاربران را تماشا می کند و هم فیلم خود را دانلود می کند.
اگرچه تعداد کل کاربران اینستاگرام بیشتر است، اما TikTok برنده بزرگی از نظر زمانی است که کاربران در برنامه صرف می کنند.
TikTok در مقابل حلقههای اینستاگرام: محتوا و ویژگیها
طول ویدیو
TikTok و Instagram Reels هر دو بر روی ویدیوهای کوتاه تمرکز دارند، اما حداکثر طول مجاز در هر شبکه متفاوت است. با TikTok، میتوانید یک ویدیو تا 60 ثانیه مستقیماً در برنامه ضبط کنید یا یک ویدیوی ایجاد شده را تا 10 دقیقه آپلود کنید. با حلقههای اینستاگرام، مدت زمان در هر دو مورد به 60 ثانیه محدود میشود، اما اینستاگرام فرمتهای ویدیویی دیگری را نیز ارائه میکند.
تنوع مطالب
TikTok فقط بر روی ویدیوهای کوتاه تمرکز می کند، اگرچه این در حال تغییر است. تاثیر این نوع خاص از محتوا بسیار قابل توجه است. از سوی دیگر، حلقههای اینستاگرام درون اینستاگرام قرار گرفتهاند که فرمتها و ویژگیهای دیگری نیز دارد. اگر میخواهید ویدیوهای کوتاه را در ترکیب محتوای خود بگنجانید بدون اینکه به آنها اهمیت زیادی بدهید، حلقههای اینستاگرام ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.
ویژگی های تجارت الکترونیک
تا همین اواخر، اینستاگرام به وضوح در این زمینه پیشتاز بود، زیرا دارای ویژگیهای بسیاری خاص برای تجارت اجتماعی مانند خریدهای درون برنامهای یا استوریهای اینستاگرام است. همچنین دارای یک پلتفرم تبلیغاتی با فرمتها و گزینههای هدفگیری مخاطبان است که با فیسبوک به اشتراک میگذارد.
با این حال، TikTok به سرعت در حال پیشرفت است. سال گذشته، اولین نمایشگاه تجاری جهانی TikTok را برای نمایش ابزارهای تجاری جدید خود میزبانی کرد.
TikTok از طریق شراکت خود با Shopify ایجاد یک برگه «خرید» در حسابهای تجاری TikTok را ممکن میکند، اگرچه این ویژگی هنوز در همه کشورها در دسترس نیست. همچنین پیوندهای محصول را در ویدیوها، تجارت زنده و قالبها و اهداف مختلف تبلیغاتی ارائه میدهد.
افسانه ها
کپشن ها بخش مهمی از حلقه های اینستاگرام هستند. بسیاری از کاربران از این مزیت کامل برای ارائه زمینه و اطلاعات بیشتر به مخاطبان خود استفاده می کنند.
از سوی دیگر، در TikTok، زیرنویسها کوچکتر هستند و در پایین سمت چپ صفحه نمایش ظاهر میشوند. آنها همچنین به 150 کاراکتر محدود می شوند.
گزینه های اشتراک گذاری
Instagram Reels و TikTok گزینههای مختلفی را برای اشتراکگذاری آسان ویدیوهای خود از طریق پیام مستقیم، متن یا سایر پلتفرمهای رسانه اجتماعی ارائه میکنند.
با این حال، یک محدودیت مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید و آن این است که TikTok یک واترمارک به ویدیوهای ارسال شده در برنامه اضافه می کند. اگر بعداً ویدیو را دانلود کنید تا آن را در سایت دیگری به اشتراک بگذارید، با این واترمارک ظاهر می شود. در مقابل، حلقههای اینستاگرام واترمارک روی ویدیوهای خود قرار نمیدهند.
با این حال، این نباید یک متمایز کننده باشد، زیرا یک راه نسبتا آسان برای به اشتراک گذاشتن ویدیوهای TikTok بدون واترمارک وجود دارد. کافی است ویدیو را مستقیماً در گوشی خود ایجاد کنید و به جای دانلود از TikTok، این نسخه را به اشتراک بگذارید.
ضروری است
هم Instagram Reels و هم Tiktok دسترسی بسیار خوبی دارند و پلتفرم های عالی برای اشتراک گذاری ویدیوهای شما هستند. نمی توان گفت یکی بهتر از دیگری است. انتخاب بستگی به موقعیت خاص برند شما دارد.
اینستاگرام با فرهنگ بسیار تثبیت شده بازاریابی تأثیرگذار و پست هایی با لینک های قابل خرید، مخاطبان بزرگتر و متنوع تری دارد. این یک پلت فرم ایده آل برای بخش هایی مانند سفر، سلامت و تندرستی، لوازم آرایشی و مد است.
از سوی دیگر، TikTok بیشترین موفقیت را در بین مخاطبان جوان دارد و به سرعت در حال رشد است، بنابراین گزینههای خلاقانه زیادی برای برندها ارائه میدهد. به عنوان یک شبکه نسبتا جدید، کمتر از محتوای بازاریابی اشباع شده است، که این نیز یک مزیت است. با این حال، کاربران آن به پستهای اینفلوئنسر معمولی که معمولاً در اینستاگرام به خوبی کار میکنند، پاسخ خوبی نمیدهند.
اگر هنوز نمیتوانید تصمیم بگیرید، برای مدتی هر دو را آزمایش کنید و نظارت کنید که کدام پلتفرم عملکرد بهتری دارد. هر کدام را که انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که مهمترین چیز این است که برنامه ای هماهنگ با اهداف بازاریابی دیجیتال خود طراحی کنید.