این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.
در بازاریابی سنتی، یک برند پیامهایی را ارسال میکند و مخاطب به آنها گوش میدهد (یا اگر مصرفکنندگان علاقهای نداشته باشند، آنها را نادیده میگیرند). اما، با ظهور بازاریابی دیجیتال، همه اینها تغییر کرده است.
به لطف چیزهایی مانند رسانه های اجتماعی، مصرف کنندگان دیگر گیرندگان منفعل نیستند بلکه می توانند با برندها تعامل داشته باشند. این دوران است ارتباط دو طرفهبنابراین بیایید ببینیم که چیست و چگونه می توانید آن را در استراتژی رسانه های اجتماعی خود اعمال کنید.
ارتباط دو طرفه چیست؟
ارتباط دو طرفه زمانی اتفاق میافتد که گیرنده و فرستنده پیام به طور پیوسته نقشهایی را مبادله کنند. در بازاریابی، این زمانی اتفاق می افتد که یک برند پیامی ارسال می کند، مصرف کننده به پیام پاسخ می دهد، برند به پاسخ مصرف کننده واکنش نشان می دهد و غیره.
در بازاریابی سنتی، ارتباطات یک طرفه بود. برند فرستنده است و مصرف کنندگان گیرنده. امروزه یک برند می تواند با ارسال پست در مورد یک محصول یا خدمات، تبلیغات و غیره به ارتباط دو طرفه دست یابد. در اکانت های شبکه های اجتماعی خود و درخواست از فالوورهای خود در مورد آن. ارتباط یک طرفه خالی از لطف نیست. این فرآیند بسیار سادهتر است و ممکن است همچنان برای موقعیتهای خاص مناسب باشد.
این روزها، برندها باید با مصرف کنندگان خود در ارتباط باشند و گوش دادن اجتماعی را تمرین کنند، بنابراین ضروری است که ارتباطات دو طرفه را در استراتژی های بازاریابی خود بگنجانند.
مزایا و معایب ارتباط دو طرفه
مزایای ارتباط دو طرفه
-
ارتباط دو طرفه باعث افزایش اعتماد و شفافیت می شود. شبکه های اجتماعی برندها را در دسترس مصرف کنندگان قرار داده اند، بنابراین مصرف کنندگان انتظار دارند که بتوانند با آنها تعامل داشته باشند. شرکتی که از گفتگو با مصرف کنندگان خود امتناع می ورزد، می تواند بی اعتمادی ایجاد کند.
-
ارتباط دو طرفه برندها را انسانی می کند. مکالمات رسانههای اجتماعی لحن آرامتر و دوستانهتری نسبت به ارتباطات تجاری دارند. برندها با گفتگو با مشتریان، افراد پشت سر خود را نشان می دهند. در پایان، همه اینها به طور مثبت بر درک برند و تصمیمات خرید تأثیر می گذارد.
-
ارتباط دو طرفه به شما کمک می کند تا مشتریان را بهتر بشناسید. می توانید سوالات مشترکین خود را بپرسید و پاسخ آنها را دریافت کنید. این می تواند یک راه بسیار آسان برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند باشد. با انجام این کار، می توانید نظرات، نگرانی ها و پیشنهادات مشتریان خود را بهتر درک کنید و تمام آن داده ها را برای بهبود محصولات و خدمات مشتری خود به کار ببرید.
-
ارتباط دو طرفه باعث می شود مصرف کنندگان احساس ارزشمندی بیشتری کنند. تبلیغات سنتی و اشباع اطلاعات می تواند باعث شود مردم احساس اعداد کنند. اگر یک شرکت تلاش کند تا با آن ارتباط برقرار کند، نظر آنها را بشنود و بر اساس آن تغییراتی ایجاد کند، کاربران احساس می کنند که شامل آن می شوند و بنابراین بیشتر به برند اعتماد می کنند.
-
ارتباط دو طرفه به شما امکان می دهد به مکالمه بپیوندید و با یکپارچه کردن دیدگاه خود در مورد مسائل لحظه، نام تجاری را با اخبار مرتبط کنید.
-
ارتباط دو طرفه به شناسایی و جلوگیری از بحران های شهرت کمک می کند. نیمی از ارتباطات دو طرفه گوش دادن است. اگر به مشتریان خود گوش دهید، می توانید به سرعت نارضایتی احتمالی را تشخیص دهید و قبل از تشدید مشکل آن را حل کنید.
-
ارتباط دو طرفه نتایج را بهبود می بخشد. با داشتن بازخورد مستمر از مشتریان، یک برند می تواند استراتژی های خود را برای به ارمغان آوردن حداکثر ارزش برای آنها تطبیق دهد و در نتیجه به فروش تبدیل می شود.
معایب ارتباط دو طرفه
بدون شک ارتباط دو طرفه یک امتیاز مثبت است، اما این بدان معنا نیست که معایب خود را ندارد. قبل از اجرای استراتژی ارتباط دو طرفه خود، این جنبه ها را در نظر بگیرید.
-
ارتباط دو طرفه مستلزم در دسترس بودن و تمایل به شرکت در گفتگو است. در برخی موارد، کاربران انتظار دارند که برندها به صورت 24 ساعته به آنها پاسخ دهند.
-
ارتباط دو طرفه شامل تعامل با مخاطب است. شما باید آماده باشید که پاسخ های منسجم و شفافی را که با ارزش های شرکت شما همخوانی دارد، بدهید.
-
ارتباط دو طرفه خطر جذب بازخورد منفی را به همراه دارد. ممکن است یک پاسخ نامناسب باعث ایجاد بحران شهرت شود.
قبل از شروع تعامل در رسانه های اجتماعی، باید یک استراتژی ارتباطی هماهنگ با اهداف بازاریابی خود ایجاد کنید و سناریوهای مختلف ممکن را پوشش دهید. برای مثال نحوه پاسخگویی به انتقاد یا شکایت.
نحوه ایجاد ارتباط دو طرفه در رسانه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی کانال ایده آلی برای ارتباط دو طرفه هستند زیرا مکالمات را ترویج می کنند. اولین قدم برای ایجاد این نوع ارتباط، تصمیم گیری در مورد شبکه هایی است که برند شما در آن حضور خواهد داشت.
صفحه شرکت در لینکدین با حساب توییتر یکسان نیست. هر شبکه مشخصات مخاطب و لحن ارتباطی متفاوتی دارد. بنابراین، برای استفاده از لحن و استراتژی ارتباطی مناسب، باید تحقیق کنید که شخصیت خریدار شما چه کسی است و کجا وقت خود را آنلاین میگذراند.
هنگامی که پروفایل های رسانه های اجتماعی کسب و کار خود را ایجاد کردید، در اینجا چند راه برای ایجاد تعامل وجود دارد.
-
حضور آنلاین خود را انسانی کنید. لوگوی شرکت و پست هایی که شبیه بیانیه های مطبوعاتی هستند، بهترین راه برای برقراری ارتباط دو طرفه نیستند. بنابراین سعی کنید اول شخص صحبت کنید، با افرادی که پشت حسابتان هستند چهره نشان دهید و لحن دوستانه داشته باشید.
-
به دنبال کنندگان جدید خود خوش آمدید. این یک عمل بسیار ساده است، اما می تواند به شروع ارتباط با مشتری شما کمک کند و نشان دهد که برند شما از ابتدا وجود داشته است. اگر تعداد مشترکین جدید بسیار زیاد باشد، یک تبریک خودکار می تواند کمک کند، اما ایده این است که تعامل را تا حد امکان شخصی سازی کنید.
-
در مورد اخبار بخش خود صحبت کنید. نظر دادن در مورد اخبار و اخبار ویروسی همیشه در رسانه های اجتماعی محبوب است، پس چرا به گفتگو ملحق نمی شوید؟ سعی کنید نظرات خود را به برند خود پیوند دهید، اما آن را مجبور نکنید، در غیر این صورت طبیعی به نظر نمی رسد.
-
از طنز استفاده کنید. هنگام صحبت با افراد در رسانه های اجتماعی، مهم است که از لحنی استفاده کنید که با کانالی که استفاده می کنید سازگار باشد و در عین حال شخصیت برند خود را در نظر داشته باشید. طنز یکی از موثرترین منابع برای ویروسی شدن است!
-
سوال پرسیدن. تصور کنید در یک مهمانی با کسی ملاقات کنید که فقط در مورد خودش صحبت می کند و در مورد شما نمی پرسد. شما نمی خواهید طولانی با آنها صحبت کنید، آیا؟ خوب، در شبکه های اجتماعی دقیقاً همین طور است. اگر می خواهید با فالوورهای خود گفتگو کنید و در مورد آنها بیشتر بدانید، از آنها سوال بپرسید!
-
در نظرسنجی ها شرکت کنید. نظرسنجی ها روشی سازماندهی شده برای جمع آوری اطلاعات در مورد ترجیحات مشترکین شما هستند. اکثر شبکه های اجتماعی شامل ابزارهای نظرسنجی بومی هستند، بنابراین کاربران می توانند با یک کلیک به شما بازخورد بدهند. علاوه بر این، نظرسنجی ها به شما این امکان را می دهند که به راحتی داده های مربوط به نظرات مشترکین خود را پردازش کرده و از آن برای تصمیم گیری استفاده کنید.
-
به دنبال کنندگان خود پاسخ دهید. طبیعی است که فالوورهای شما درخواست، پیشنهاد و حتی شکایت کنند. پاسخ دادن به آنها برای نشان دادن اینکه گوش می دهید ضروری است. علاوه بر این، این تعاملات اطلاعات ارزشمند زیادی در مورد نگرانی های مشتریان در اختیار شما قرار می دهد.
-
نتایج را اندازه گیری کنید. در بازاریابی دیجیتال، هیچ اقدامی بدون ارزیابی نتایج کامل نمی شود. از تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی استفاده کنید تا ببینید کدام پستها بیشترین تعاملات و واکنشهای مثبت را ایجاد کردهاند و سعی کنید روندها را ببینید. به این ترتیب، میتوانید ارتباط دو طرفه خود را برای ارتباط بیشتر با مشتریان تنظیم کنید.