این محتوا به تلاش تیم رسانه وب سایت پنل اینستا تهیه شده است.

با ظهور تمرکززدایی، بسیاری از dApps (برنامه های غیرمتمرکز) ادعا می کنند که جایگزین برنامه های متمرکز شده اند. این نسل جدید dApps با تمام ویژگی های برنامه های فعلی همراه با مزایای اضافی همراه است.
با وجود چندین مورد استفاده در دنیای واقعی برای فناوری بلاک چین و به طور خاص برای اتریوم، بدیهی است که عصر Web3 تئوری نیست. در زیر چند نمونه از جایگزین های web3 انحصارهای فعلی آورده شده است.
آیا به یاد دارید که در تلفن خود به دنبال کفش بگردید، سپس هنگام جستجو در یوتیوب، تبلیغی را برای آن در لپ تاپ خود مشاهده کرده باشید؟
هر کاری که در مرورگرهای متمرکز انجام می دهید، از بازدید از یک سایت، وارد کردن رمز عبور، خرید، قابل ردیابی و اشتراک گذاری با اشخاص ثالث است که می توانند از آنها برای اجرای تبلیغات استفاده کنند.
گوگل بیش از 100 میلیارد دلار هزینه تبلیغاتی به دست آورد که بیشتر درآمد سالانه آن است.
هر بار که یک صفحه وب را بارگذاری می کنیم، اغلب تبلیغات نامربوط و تحریک کننده را می بینیم. حتی پس از راهاندازی مسدودکنندههای تبلیغاتی متعدد، آنها نمیتوانند تبلیغات را مسدود کنند. آنها نه تنها تجربه مرور شما را خراب می کنند، بلکه 50٪ از داده های تلفن همراه شما را برای شما هزینه می کنند و عمر باتری گوشی شما را تا 20٪ تحت تاثیر قرار می دهند.
شجاع این را حل می کند
Brave یک مرورگر اینترنتی متمرکز بر حریم خصوصی است که به کاربران امکان می دهد به وب سایت ها حرکت کنند. دارای ویژگی های منحصر به فرد مختلفی مانند:

- بدون تبلیغات: در Brave هیچ تبلیغی دریافت نمی کنید.
- پاداش تبلیغات (BAT): میتوانید انتخاب کنید که در مرورگر تبلیغات داشته باشید و در ارز دیجیتال ساخته شده توسط Brave به نام BAT (توکن توجه اولیه) برای تماشای تبلیغات پاداش دریافت کنید.
- بدون ردپای دیجیتال: Brave داده های شما را مانند سایر مرورگرهای وب ردیابی نمی کند.
- صرفه جویی در زمان و داده: در صفحه اصلی بریو می توانید ببینید که چه مقدار داده و زمان ذخیره کرده اید که اگر از Brave استفاده نمی کردید امکان پذیر نبود.
و به همین دلیل است که برای پنجمین سال متوالی، Brave تعداد کاربران فعال ماهانه را دو برابر کرد و از 24 میلیون در 31 دسامبر 2020 به بیش از 50 میلیون تا پایان سال 2021 رسید. آنها سال را با بیش از 15.5 میلیون به پایان رساندند. کاربران فعال روزانه
سرویس پخش موسیقی امسال بیش از 8 میلیارد دلار درآمد داشت! و غم انگیز است که بشنویم که تنها کسری از این درآمد به هنرمندان سراسر جهان تعلق می گیرد.
بیشتر هنرمندان توسط برچسب های قابل توجهی دستمزد می گیرند، به این معنی که Spotify از درآمد خود کم می کند و پول را برای برچسب پرداخت می کند. برچسبها قبل از پرداخت به هنرمندان قطع میشوند.
در سال 2020، iGroove Music گزارش داد که پرداخت Spotify برای یک میلیون استریم از 850 دلار در آرژانتین تا 5479 دلار در نروژ متغیر است.
برای کسب چیزی نزدیک به حداقل دستمزد ایالات متحده (1200 دلار)، یک هنرمند به 220 هزار تا 1.4 میلیون استریم نیاز دارد.
این هیچ جایی برای هنرمندان باقی نمی گذارد تا مبلغ قابل توجهی کسب کنند.
شنوایی این را حل می کند

در Audius، هر سازنده موسیقی میتواند محتوا را آپلود کرده و کسب درآمد کند.
هیچ محدودیتی مانند نیاز به امضا شدن با یک برچسب یا داشتن دنبال کننده گسترده وجود ندارد. Audius نیز به هنرمندان پاداش می دهد با نشانههای صوتی برای دستاوردهایی مانند پنج آهنگ پرطرفدار هفتگی و پنج لیست پخش پرطرفدار.
این پلتفرم بیش از 100000 هنرمند با بیش از شش میلیون کاربر ماهانه را در خود جای داده است. Audius بالاترین کیفیت صدا را در پلتفرمهای موسیقی رایگان ارائه میکند و از پخش و دانلود با سرعت 320 کیلوبیت در ثانیه پشتیبانی میکند.
در حال حاضر تنها 12 درصد از درآمد صنعت موسیقی به هنرمندان تعلق می گیرد، اما Audius قصد دارد این رقم را به 90 درصد برساند. این امکان پذیر است زیرا هیچ واسطه ای این کار را نمی کند و هنرمندان صاحب موسیقی خود هستند.
پلتفرمهای متمرکز پخش ویدیوی وب ۲ مشکلات زیادی دارند. اگر YouTube را در نظر بگیریم، مواردی مانند:
- مسائل کپی رایت
- نظرات کلاهبرداری
- سانسور برخی موضوعات
- درآمد نامشخص و کم برای سازندگان
یوتیوب فقط پرداخت می کند 100 تا 400 دلار برای 1 میلیون بازدید در هند در سال 2020. وقتی کل پلتفرم به دلیل محتوایی که سازندگان ایجاد می کنند وجود دارد، پس چرا YouTube اکثر درآمدها را جذب می کند؟
Odysee اینجاست تا این را حل کند
برخلاف شرکتهای بزرگ فناوری، Odysee توسط همان تیم پشت سر LBRY، یک پروتکل بلاک چین ایجاد شد. در حالی که یوتیوب آپلودهای ویدئویی را در سرورهای متمرکز خود ذخیره می کند، Odysee به روشی بسیار متفاوت کار می کند.
محتوا را در شبکه آپلود میکند و رایانههای آن شبکه دادهها را به اشتراک میگذارند و آنها را آنلاین نگه میدارند، و بلاک چین LBRY فقط حاوی اطلاعاتی در مورد مکان یافتن فایلها است.

این یک پلتفرم پخش ویدئو غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین کتابخانه (LBRY) اجرا می شود. اعتدال بهتری دارد و مانند YouTube از داده های شما استفاده نمی کند.
سازنده مالکیت را به دست می آورد و بدون اینکه هیچ واسطه ای دست به کار شود، پول دریافت می کند، زیرا تبادل محتوا به صورت همتا به همتا (مستقیم) است و نه از طریق واسطه ای مانند YouTube.
اینستاگرام حدود یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و یکی از سریع ترین شبکه های اجتماعی در حال رشد در سطح جهان است.
دادههای مربوط به موقعیت مکانی، پسندیدنها و زمان صرف شده در بخشهای مختلف برنامه را جمعآوری میکند. داده های شما را در برنامه های متا مانند فیس بوک، مسنجر و واتس اپ مقایسه می کند و سپس تبلیغات هدفمند را از آن اجرا می کند.
در سال 2019، اینستاگرام بیش از 9 میلیارد دلار در درآمد تبلیغاتی در ایالات متحده. پیش بینی می شود بیش از 18 میلیارد دلار در فروش تبلیغات سالانه در سال 2021.
Showtime یک رسانه اجتماعی غیرمتمرکز است

Showtime یک شبکه اجتماعی NFT برای کشف و مرور هنر دیجیتال است. این یک اینستاگرام غیرمتمرکز برای NFTها است. شما می توانید یک پروفایل داشته باشید، می توانید افراد را دنبال کنید. میتوانید NFTهای خود را در همه پلتفرمها ببینید، خواه SuperRare OpenSea، Foundation، Nifty Gateway.
شما می توانید NFT ها را دوست داشته باشید، در مورد NFT ها نظر دهید، NFT ها را به اشتراک بگذارید. میتوانید با Showtime در صفحه پرطرفدار، هنرمندان جدید رمزارز را کشف و دنبال کنید. این پلتفرم انواع سبک های هنری و سطوح تجربه را نشان می دهد. در حال حاضر، شما همچنین می توانید NFT ها را با Showtime به صورت رایگان ایجاد، خرید و فروش کنید.
این فقط برای NFT ها است، اما امکان زیادی برای غیرمتمرکز شدن رسانه های اجتماعی فعلی وجود دارد.
برنامه های مختلفی مانند اتر، ماستودون، ذهن ها، دیاسپورا، و MeWeکه یک رسانه اجتماعی بهتر و غیرمتمرکز را برای جهانی فراهم می کند که در آن ما مالک داده های خود هستیم و مستعد تبلیغات محتوای دستکاری شده ای نیستیم که رسانه های اجتماعی فعلی به ما ارائه می دهند.